از “یزد”ی که دیدیم

توفیق شد تا دو سه روزی رو به همراه حدیثه بانو به یزد سفر کنیم. با اینکه در ابتدای امر بخاطر ۱۰۰۰ کیلومتری که رفته بودیم، کمی احساس تردید و پشیمانی داشتیم اما در نهایت به لطف منیره خانوم خاطره‌ای خوش از یزد توشه کردیم.

در نگاه اول، خیابان‌های بزرگ و خلوت یزد نظرم رو به خودش جلب کرد. خیابان‌های اصلی شهر، تقریباً از اتوبان‌های بین شهری گیلان هم عریض‌تر بودند. همین موضوع هم باعث شده بود تا شهر بیش از پیش خلوت به نظر بیاد و ترافیک تقریباً معنای خودش رو از دست بده. این‌طور به نظر می‌رسه که بخاطر کویری بودن زمین، هیچ خِسّتی در خیابون‌کشی‌ها بکار نبردند. و البته مسیرهای مستقیم و عریض و هموار، جون می‌داد برای پا به گاز رانندگی کردن! کاری که حداقل ما ندیدیم یزدی‌ها بکنن، ولی در عوض خودمون بالاترین رکورد سرعت‌مون رو در یزد شکوندیم!!

در کل رانندگی در یزد روی اصوله. صدای بوقی شنیده نمی‌شه و همه به حقوق همدیگه احترام می‌زارن. شاید به همین خاطر هم هست که در شهر پلیسی به اون صورت حضور نداشت و بین مسیرهای بین شهری هم دوربین کنترل سرعت، کمتر وجود داشت.

خب یزد کویریه! و این یعنی اینکه روزهاش گرم و شب‌هاش سرده. شاید اگه توی آفتاب و سایه‌ای که کنار هم بودند دماسنج می‌ذاشتیم، تقریباً ۱۰ درجه با هم اختلاف دما داشتند. و این برای منِ معتدل‌نشین واقعاً عجیب بود! غیر از اون، نفس‌کشیدن هم در هوای خشک برامون سخت بود. تقریباً بینی بلااستفاده شده بود و بیشتر با دهان هواگیری می‌کردیم!

روز اولی که برای گشتن به یزد رفتیم مصادف شده بود با عید غدیر. معمولاً در اینجور ایام، شهرهای گیلان شلوغ‌تر از همیشه میشن و سیل مسافرها در شهر قابل رویت هستند. اما یزد کاملاً برعکس بود. گویی که در شهری خالی از سکنه دور می‌زدیم! حتی برای خوردن یک آب‌میوه، ساعت‌ها خیابون‌های مختلف رو گز کردیم. اما در حقیقت نکته‌ی اصلی اینجا بود که «یزد رو باید با یک یزدی بگردید!» در غیر این‌صورت شاید اصلاً یزد چیزی براتون نداشته باشه!

یکی از جنبه‌های قابل توجه در نقاط گردشگری یزد اینه که اغلب کافی‌شاپ‌ها در هتل‌های سنتی واقع هستند. این هتل‌ها در حقیقت عمارت‌های قدیمی هستند و لابی‌شون هم حیاط‌ها و نارنجستان‌های عمارت است که به شکلی زیبا و سنتی برای پذیرایی از بازدیدکنندگان مهیا شده‌اند. و نکته‌ی خوب این سفره‌خانه‌های سنتی اینه که قلیون در اون‌ها سرویس‌دهی نمی‌شه، اما در عوض می‌تونید از اینترنت مجانیش کلی استفاده ببرید. در این چند روز، هر کجا که برای استراحت یا صرف ناهار مستقر شدیم، اینترنت هم به‌راه بود و کلی کیفور کننده بود!

در ادامه تصاویری از یزد که به چشمم اومد رو می‌تونید ببینید…

برای دیدن اندازه‌ی واقعی تصاویر، روز آن‌ها کلیک کنید

آب انبار رستم گیو در یزد
آب انبار رستم گیو

یکی از حیاط‌های عمارت دکتر مرتاض در یزد
یکی از حیاط‌های خانه دکتر مرتاض که حالا بخشی از دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد هست
دالان ورودی حمام خان در یزد
سردر ورودی عمارت ملک‌التجار یزد
سردر ورودی عمارت ملک‌التجار
نمای داخلی عمارت ملک‌التجار یزد
نمای داخلی عمارت ملک‌التجار – و البته لابی یکی از هتل‌های سنتی که کاربرد کافی‌شاپ و سفره‌خانه‌ی سنتی داره با اینترنت مجانی!
نمای داخلی یکی از اتاق‌های عمارت ملک‌التجار یزد
نمای داخلی یکی از اتاق‌های عمارت ملک‌التجار که بعنوان اتاق VIP به مهمانان هتل اجاره داده میشه
گلدسته مسجد جامع کبیر یزد
گلدسته مسجد جامع کبیر یزد از نمای داخل حیاط
نمای داخلی مسجد جامع کبیر یزد
باغ دولت آباد یزد
باغ دولت آباد
لیست اماکن دیدنی یزد
لیست اماکن دیدنی یزد – البته یه سری اماکن دیدنیش مثل دخمه رو ذکر نکرده!

و در انتها اگه مسیرتون به یزد خورد، بسی چیزها رو از دست خواهید داد اگه منیره خانوم همراهی‌تون نکنه! به غیر از تور لیدر بودن، عکس‌های بی‌نظیری هم ازتون می‌ستونه، جدای از اینکه می‌تونید در کلاس آموزش عکاسی‌ش هم شرکت کنید! واقعاً بابت زحماتی که در این دو روز کشید ازش متشکرم. از هادی و شهاب عزیز هم که لطف کردند و به دیدن‌مون اومدن ممنونم.

9 دیدگاه در “از “یزد”ی که دیدیم

1. ‌وقتی ما میایم شمال همین قدر واسمون نفس کشیدن سخته :)
    در ضمن وظیفه بود …. ما مگه چند تا حدیثه داریم تو دنیا (اسمایلی نادیده گرفتن خودتون :دی)

1. البته اینا بخاطر عادات جسمی به محیطه و مسلماً هرکس در آب و هوای جدید برای مدتی مشکل داره :)
      خدا حدیثه رو برای ما نگه داره با این دوستای خوبش :دی

2. به این نکته اش هم اشاره میکردی که همه چی نسبت به بقیه جاهای ایران ارزونه ! از اینترنت رایگان که چیزی ندیدم ولی قلیون رو راس میگی حتی مردمش هم زیاد سیگاری نیستن

1. خب ما دنبال خرید کردن نرفتیم. اما همون رستوران‌هاش هم قیمت‌های خوبی داشت.

3. درباره ترافیک بنظرم اشتباه کردی! نمیدونم کدوم خیابونا و چه زمانی رفته بودی ک اینقد خلوت بوده !
    ترافیک داریم ! ولی خب ، قبول دارم از شمال کمتره :)

آدرس اون سفره خونه ای ک نت داشت رو بده ! لازم میشه ! من ک ندیدم مجانی نت رو باز کنن!

بقیه نکاتت خوب بود ! و تایید میشه :)

1. خب ما تقریباً همه‌ی خیابون‌ها رو در ساعت‌های مختلف طی روزهای شنبه تا دوشنبه دور زدیم و به نسبت شمال اصلاً اونجا برامون ترافیک محسوب نمی‌شد!

رستوران سنتی مجموعه فهادان، و کافی‌شاپ‌های هتل‌های زنجیره‌ای مهر و رستوران تاک جاهایی بودند که ما رفتیم و اینترنت مجانی داشتند! آدرس دقیق‌شون رو باید از منیره بگیرید!